08-04-2007

dag 56. Paaszondag-middag


Paaslunch, 1e paasdag

Het is een ongeschreven wet in deze gevangenis, dat we 's ochtends geen lawaai maken tot de sloten van de geblindeerde deuren losgedraaid worden om half 8. 
Afhankelijk van welke bewaker het doet, maakt drie sloten per stalen deur losdraaien soms gewoon herrie, soms een enorme pleurisherrie, maar voor Irina lijkt het vandaag wel een startschot en om 2 minuten over half 8 is ze met bezems en dweilen in de weer om onze cel te poetsen, ter ere van het aanstaande bezoek. 


Ik blijf in m'n bed tot ze is uitgeraasd. Dat lijkt me het beste in een cel van 4½ x 2, met 2 kasten, 'n tafel, 2 stoelen en 2 bedden op de vloer en aan de muur een kastje en een plankje met een tv d’r op, alle twee precies op hoofdstoothoogte.
En een speedy celmaat van ruim 1.80 meter lengte.

Overal hoor je trouwens gerammel: iedereen is bezig met het verzamelen en maken van eten om mee te nemen naar waar ze op bezoek gaan. 

Wij lenen bakolie bij de gezusters aan de overkant, die ons ook zelfgebakken fruitbolletjes geven en gebakken banaan (bakabana uit Servië ?) en uit een andere cel krijgen we mierzoete Turkse gebakjes toegestuurd.

Anandé brengt op zon- en feestdagen het eten rond, dat is haar werk, daar wordt ze voor betaald en vandaag dus ook. 

Ze roept door de gangen dat er bij haar paaslunch “overvloed” moet zijn en douwt dan onze cel hélemaal vòl met gebakken kip, gnocchi’s in tomatensaus, gebakken courgettes en weet ik niet wat en dan komen Xena en Sanja ook, want het is 11 uur 's morgens en de paasbrunch gaat beginnen.

We eten ons met ons vijven kogeltjerond in onze 2-persoonscel, ruimen het tafeltje leeg en gaan dan aan de gang met de Albanese flaggaps.
Eerst deeg maken met een halve kilo meel en water en daarvan rolletjes maken.
Dan een vulling maken van roomkaas (uit een toetje dat we nog hadden) en 2 uien (die ik bij de kok van haar privé voorraad heb gebietst).
Oh ja . .  en een snufje zout.
De rolletjes vullen en dan bakken in de geleende olie in een piepklein koekenpannetje op het campinggasje.

Het worden echt héééérlijke flirpflorps en ik ga ze ook een keer voor jullie maken, maar eerst ga ik hier nog wel een paar keer oefenen hoor . . . .

Maar nou ga ik een beetje opschieten, want iedereen moet om 3 uur terug naar haar cel en daarna is er om 5 uur de paasmis en ik ga ook !

.

Geen opmerkingen: