07-03-2007

En waddafuk doe ik de hele dag ?

Vandaag was het echt lekker weer en we zaten met zo’n twintig meiden in het zonnetje op de binnenplaats en een paar begonnen nogal bloot te doen en een paar anderen begonnen onder het mom van stoeien flink aan elkaar te zitten . .
Voorjaar in de lucht en dat kan nog spannend worden.

Met de meeste gevangenen kan ik behoorlijk goed opschieten.
Wel doe ik tamelijk voorzichtig omdat ik de gevangeniswetten niet ken en de taal nog niet spreek of versta, maar ouder zijn heeft hier voordelen: ik word met respect behandeld.
En dat moet toch moeite kosten. Ik bedoel: Ik doe hier m’n yoga-oefeningen, zit soms te mediteren, of sta een minuutje of 10 op m’n kop, dat zal toch vreemd overkomen . . ..

We zijn hier in allerlei soorten: hoeren, drugskoeriers, Zigeuners, Albanezen en andere Oostblokkers, Afrikanen, Chinezen, en nog veel meer.
De hoeren komen overal vandaan en worden gewoon opgepakt omdat ze ergens aan het werk zijn. Op het moment dat iemand het vak van hoer uitoefent, schijnt ze vogelvrij te zijn, da’s hier zo, da’s in Holland zo . . .
Een verkapte vorm van discriminatie denk ik, want ik zie een bouwvakker nog niet met hetzelfde gemak achter de tralies gesmeten worden, hoewel die toch ook gewoon lichamelijke arbeid doet. En slechter voor je rug bovendien, maar dit terzijde.

De drugskoeriers komen ook overal vandaan, maar vooral uit Midden en Zuid-Amerika. Als je met iemand uit Zuid-Amerika in je cel zit, heb je mazzel, heet het, want die brengen leven in de brouwerij.

De zigeuners, Albanezen, Roemenen en andere Oostblokkers worden voor alles opgepakt, vaak gewoon omdat ze ergens toevallig zijn.

Zigeuners worden meestal wel goed gesteund door hun familie, vertelde Françoise, vooral omdat de vrouwen altijd voor van alles en nog wat de bak indraaien. Het zal justitie een zorg zijn of ze wel de goeie hebben, als ze maar iemand hebben om in de gevangenis te zetten en het schijnen meestal de vrouwen te zijn die dat klusje op zich nemen. Het groepsgevoel is binnen de Roma-gemeenschap heel groot en daardoor is iets geen eigendom van een individu, maar van de groep. 
Ik kan zien, hoe dat problemen oplevert in een gemeenschap waar een groot deel van de wetgeving en -handhaving erop is gericht om eigendom te definiëren en te beschermen, zoals bij ons . . . Yeah.

Oooh ja, ik wil nog even dit zeggen: 
’t valt hier reuze mee. Eigenlijk denk ik dat het minder erg is om hier te zitten, dan wat jullie doen: denken van "Och die arme Anna en hoe zou ‘t nou met ‘r zijn? "
Nou, met die arme Anna gaat ‘t reuze. Ik heb pas één dipdag gehad en die had ik thuis ook best wel ‘s.
En wel vaker dan één in de maand ook.
Tis lekker weer en het eten is prima.

Het zwembad kan ik nog steeds niet vinden, hoewel ‘t wèl in de brochure stond, maar ik blijf zoeken.
Ik wou alleen dat ik ‘n computer had, want ik krijg zo’n kramp in m’n schrijf.
Morgen verder . . .

Geen opmerkingen: